Pisalo se je leto 1982. V Luškem glasniku, internem časopisu Luke Koper, lahko preberemo: »V tem letu se bo preko koprske luke povečal izvoz avtomobilov, ki jih Crvena zastava izvaža v države Južne Amerike. Lani je bilo natovorjeno v koprski luki 6500 »fičkov«, »stoenk« in drugih avtomobilov.« Na arhivskih fotografijah pristanišča iz tistega časa najdemo še zastavine »tristotke« in kasneje tudi čehoslovaške Škode. Avtomobile so takrat v luki pretežno le nakladali na ladje.
Prelomno je bilo leto 1990, ko je v pristanišče prispela prva večja pošiljka avtomobilov Hyundai z Azije. Pretovor avtomobilov je v tem letu dosegel številko 12.027. Transportno pot preko Kopra so v naslednjih letih pričeli uporabljati tudi drugi korejski in japonski proizvajalci, kar je bila dobra referenca, da so v sredini devetdesetih let v Koper začeli prihajati najprej avtomobili skupine Volkswagen in nato še številnih drugih evropskih proizvajalcev. Medtem ko je večina teh vozil namenjenih v države Sredozemlja, si Luka Koper v prihodnje z novimi posli in novim ladijskim servisom obeta večje količine avtomobilov, ki jih evropski proizvajalci prodajajo na Daljni Vzhod.
Danes na luških parkiriščih lahko vidimo že okrog 30 evropski in daljnovzhodnih avtomobilskih znamk. Avtomobilov na leto pretovorijo že krepko čez 500.000, kar jih uvršča na drugo mesto med avtomobilskimi terminali na sredozemskem delu Evropske unije.
Glavnino prevozov po morju opravijo specializirane ladje, imenovane »car carriers«, ki v večnadstropnih skladiščih prevažajo do 6.000 avtomobilov naenkrat. (Foto: arhiv Luka Koper)
Kopenski dovoz in odvoz avtomobilov iz pristanišča pa je skoraj sorazmerno razporejen med železnico in cesto. Šoferje, ki po pristanišču premikajo avtomobile prepoznamo po belo modri delovni obleki in zaščitnih rokavicah. Oblačila morajo biti čista, vsi ostri dodatki pa prekriti, da ne poškodujejo novih avtomobilov.
V večini primerov za zaščito avtomobilov pred morebitnimi poškodbami v času transporta poskrbijo tudi že proizvajalci sami. Še do nedavnega so avtomobile premazali z voskom, danes pa za zaščito uporabljajo posebne folije in prevleke. Avtomobile prekrijejo bodisi v celoti ali polovično, ali pa z njimi zaščitijo le najbolj izpostavljene dele. Folijo uporabljajo bodisi na strehi, na pokrovih motorjev, odbijačih, blatnikih …
Standardi, ki jih morajo pri pretovoru avtomobilov upoštevati pristanišča so vse zahtevnejši. Medtem, ko so še pred nekaj desetletji lahko avtomobile skladiščili kjerkoli, morajo biti danes površine asfaltirane, osvetljene, varovane in pravilno označene. V Luki Koper imajo tudi garažno hišo za 6.000 avtomobilov.
Pri postopkih pretovora in skladiščenja ima vsak proizvajalec natančno zapisana navodila, t.j. kako vozilo prevzeti, pregledati, skladiščiti, premikati, nakladati, razkladati … Natančno je določen način parkiranja, razdalje med avtomobili, nastavitve sedežev, menjalnika, shranjevanje ključev ipd. Proizvajalci redno preverjajo, če se pristanišče drži pravil, od njihove ocene pa je odvisno tudi nadaljevanje posla.
Iz ISTRE, priloge Primorskih novic, oktober 2015