Seatrade Cruise Med 2018

V Lizboni se je med 19. in 21. septembrom dogajal eden največjih poslovnih srečanj v panogi ladijskega potniškega turizma – borza in konferenca Seatrade Cruise Med.

Po vsebini je bilo dogajanje razdeljeno na potniška pristanišča in destinacije s predstavitvami posameznih pristanišč, ladijsko opremo, storitve, IT, design, catering in animacijo ter zabave na potniških ladjah za križarjenja.

Stanje v panogi

Globalno stanje med ladjarji je izredno pozitivno, saj beležijo rekordne rezultate. Cene križarjenj so rekordno visoke, povpraševanje še vedno raste, odpirajo se novi trgi in nove destinacije po celem svetu. Ladjarji naročajo nove ladje, ladjedelnice so zasedene do leta 2025, trenutno je za izdelavo naročenih 127 ladij.

Tudi v Evropi je stanje na trgu križarjenja pozitivno. Največ povpraševanja je še vedno v Nemčiji, sledi Velika Britanija. Za Srednjo Evropo podatek ni na voljo, prvič je bila omenjena Avstrija, ki raste enako kot Nemčija. V naslednjih letih se pričakuje preskok na Azijo in Turčijo, ki za Evropo predstavljata največji potencial v naslednjem desetletju in kasneje.

Sredozemlje

Na konferenci se je govorilo o nestabilnem političnem stanju v Sredozemlju (Severna Afrika in Bližnji vzhod), ki negativno vpliva na situacijo v Sredozemlju; Turčija, Tunizija in Egipt so praktično brez prometa. Veliko negotovost predstavlja tudi omejitev ladij v Benetkah, ki prav tako močno spreminja situacijo v Sredozemlju in še posebej v Jadranu, saj so bile Benetke največje matično pristanišče za križarjenja v Sredozemlju. Kljub temu napoved prometa za Sredozemlje za sezone 2018, 2019 in 2020 ostaja pozitivno, pričakuje se še več ladij v Sredozemlju, najmočnejši ostaja MSC, ki mu tesno sledita Costa Cruises in Royal Caribbean. Pojavljajo se majhna pristanišča v segmentu »luxury/premium« kot npr. naš Piran, Rovinj, Opatija, Hvar, Korčula.

»Sosednje« potniške destinacije

Med bolj zanimivimi izpostavljamo: Benetke imajo težave zaradi omejitev sprejemanja potniških ladij, promet jim jasno pada. Zadar je pristanišče v Jadranu z največjo rastjo prometa v zadnjih letih. Zaključili so investicijo »Gaženica« v vrednosti 110 mio €, trenutno pa gradijo tudi terminalsko infrastrukturo z dodatno investicijo 35 mio €. K njim je vstopil koncesionar (turški Global Ports Holding), ki je v zadnjih dveh letih postal največji svetovni terminalist v tem segmentu. Zadar deluje izključno v segmentu tranzit vendar želijo postati matično pristanišče za križarjenja. Letos pričakujejo 150.000 potnikov, naslednje leto 175.000 potnikov. Investirali so tudi v Splitu – zaključili so gradnjo obale in dodatno privezno mesto za ladje velikosti 300 metrov. Promet se povečuje, letos so imeli cca. 300.000 potnikov.

Promet močno raste tudi Kotorju (Črna Gora), letos bodo imeli že preko 550.000 potnikov, izjemna ugodnost je »tax-free« (država izven EU) ter dober feedback s strani ladjarjev. So 100% tranzitno pristanišče in praktično vse delajo na sidrišču. Ravenni promet pada, letos bodo imeli manj kot 50.000 potnikov.

Bojan Babič, vodja Potniškega terminala Luke Koper je dogodek sklenil z besedami: »Celoten nastop na borzi lahko sklenem za zelo uspešnega v smislu trženja in promocije našega potniškega pristanišča in družbe Luka Koper. Imamo odlične povratne informacije tako potnikov kot ladjarjev, kar je dobra napoved za prihodnje. Tržimo odličen produkt, ki je skladen s slovensko turistično strategijo STO: Slovenija postaja 5-zvezdična destinacija.«